Performative artefakter fra designkurset

Designkurset på kandidaten afslutter hvert semester med en performanceudstilling, der årgangens levendegørelser af performance design. I efteråret 2017 bød de deltagernes designporteføljer på mange forskellige levendegørelser, fra teaterperformances, acapella over stedssspecifikke lydinstallationer til glitch og data bending af Performance Studies grand old man, Schechner. Nedenfor ses et par af de artefakter, der er blevet produceret i løbet af kurset og fremført til eksamen. En rød kuffert, en kusse, en klatrevæg, en rød tråd organiseret i et broderi, der materialiser den kreative process som et lærred, der både kan opleves fra forsidens sirlige præsentation og praktiseres som trådene der trækkes bagved i kulissen.

 

Søren Davidsen har arbejdet med klatrevæggen som medium for sportsbegivenheden:

“Klatrevæggen er et eksempel på et helt konkret medie jeg arbejder med i forbindelse med klatresporten og ikke mindst i dennes konkurrencer. Her er tale om selve klatrevæggen og ikke mindst de problemer som 1) udfordrer klatrerne, 2) konkurrencen udfoldes gennem og 3) dermed er et grundelement, der skaber begivenheden – et medie som sporten og sporten som begivenhed kan forstås igennem. Samtidig udstiller klatrevæggen i et større perspektiv, hvordan sportens publikumsoplevelse udfolder sig som en medieret oplevelse, man rent immersivt forsvinder ind i, og dette på en anderledes måde end andre kulturelle oplevelser.”

Klatrevæggen som medie for sportsbegivenheden (af Søren Davidsen)

Zara Wali gjorde sig ligeledes tanker om performancedesigns forskellige virkemidler. Hun skriver i forbindelse med sin live performance, hvori hun udfolder indholdet i den røde kuffert:

“For mig er performance design et værktøj, en filosofi og en personlighed.
Gennem sanselige fortællinger, en kuffert fyldt med erindringer fra min barndom, teenageår og voksenliv, forsøger jeg at skabe autentiske oplevelser der netop kan svare på spørgsmålet om, hvad performance design er og hvem jeg er som performance designer. Jeg arbejder med tingenes ekstase, autenticitet, atmosfære og aura. Gennem tekst, audiovisuelle virkemidler, genstande og deltagelse i form af en reenactment mit livet som en rejse, forsøger jeg at invitere mit publikum ind og lade dem indleve sig i det univers jeg rammesætter. Et afgrænset rum hvor grænsen mellem privatsfæren og offentligheden flyder sammen. Gennem nøje udvalgte medier, æstetiske beskæringer og genstande med autentiske historier forsøger jeg at skabe rammerne for, at tingene i rummet går i forbindelse med hinanden og skabe et fortættet atmosfære.”

Performance design som en rejse levendegjort gennem en rød kuffert (af Zara Wali)

Indvielse af værket ’Before i die’

Torsdag d. 27. marts, var dagen for indvielsen af værket ’Before I die’. Det blev fejret med en reception, hvor man kunne komme og beskue den store sorte tavle, gribe et stykke kridt og sætte sit eget præg, samt nyde en øl. Værket, som de sidste to uger har været på campus, er udviklet af kunstner og byplanlægger Candy Chang, og er det man kalder et ’open source’ værk, der giver alle adgang til at etablere det. Værket har indtil nu været opført i over 65 lande verden over på hele 30 forskellige sprog.

billede2

Essensen er at inspirere den forbipasserende til selv at blive aktivt deltagende, ved at slutte sætningen ’Before I die I want to’___.  Værket er med til at skabe et break fra RUCs ellers grå og firkantede bygninger, og peger på en ny dagsorden, der ikke handler om orden og struktur, men sanselighed og interaktion. På den måde inspirerer værket til et udendørs samtalerum, og fremmer et socialt og kommunikativt fællesskab mellem RUCs studerende og ansatte, på tværs af forskellige kulturer, studier, aldersgrupper og fællesskaber.

’Before I die’ er startskuddet til en række fremtidige Performance-design initiativer, som skal være med til at forbedre RUCs studiemiljø.

billede 4